Skip directly to content

Tips för mer motion

Många av oss har en hektisk vardag med många sysskor, något som du kanske själv känner igen: Du skall vara fokuserad och engagerad på arbetsplatsen, du ska handla och laga mat, barnen ska passas och läggas, matsäcken packas, kläder tvättas och plötsligt är dagen över. Träning som man egentligen hade planerat blir bortprioriterad eftersom man gärna önskar slappna av lite innan läggdags. 

Här är några goda råd för hur du kan få mer tid till motion i en hektisk vardag. 

Kryp krabbgång ikapp
Prova att krabbgånga ikapp med barnen runt matbordet före frukosten eller efter middagen. En krabbtur kan få upp pulsen.
 
Lek ”flygmaskin”
Lek ”flygmaskin” med dina barn på vardagsrumsgolvet, där utsträckta armar och ben lyfter dem upp och ner.

Spring ut från dagis 
När barnen hämtas från dagis eller skola, kan du få upp din puls lite mer genom att springa till bilen eller cykeln.

Vem är snabbast med att hänga upp tvätten?
Du kan testa att tävla med barnen om vem som är snabbast med att hänga upp tvätten, eller göra rent på sitt rum. På det sättet  kan du även få lite hjälp med hushållsarbetet, samtidigt som barens puls går upp.

Jag tillbringar mycket tid i resan till arbetet
Glöm inte använda cykeln för ärenden i närheten. Det kan ta 10-20 minuter längre tid, men du får mycket motion och sparar samtidigt bensin! Du bör också välja att ta trappan istället för hissen, eller  gå bort till din kollega istället för att skicka en e-mail.

Du måste välja din livsstill
Att ha en hälsosam och varierande kost samtidigt samt upprätthålla motionen dagligen är en livsstil. Det är därför viktigt att ändra tangegången från att vara ”Jag skall, jag borde, jag är tvungen” till att vara ”jag vill, jag väljar att, jag har lust till!”

Önskar du lite information om kosten, ger vi dig här ett antal kostråd som kan vara till hjälp nästa gång du handlar. Du kan också hitta här ett urval av säsongsinspirerade recept som både är hälsosamma och läckra.

Mycket nöje!