Skip directly to content

Kostråd

Vad du äter och dricker påverkar din hälsa. Att äta sunt och varierande, i kombination med fysisk aktivitet är bra för kroppen och hälsan.   Med riktig kost kan du också hålla dig mer frisk och energisk. Oftast kan de små stegen i vardagen ha en stor betydelse för din hälsa.
 
Ät en balanserad kost
Sund vardagsmat och en balanserad kost ger en bra grund för en god hälsa, och bidrar till att du får i dig de näringsämnen, du behöver.
Tips: Titta efter nyckelhålet när du handlar. Detta gör det enklare  att sätta samma en hälsosam och balanserad kost
 
Ha en bra energibalans
Genom att upprätthålla en normal vikt reducerar du risken för hälsoproblem.  Begränsa ditt intag av livsmedel och drycker som innehåller mycket energi och lågt näringsinnehåll, som till exempel läsk, godis och snacks.
Tips: Regelbunden fysisk aktivitet hjälper till att upprätthålla kroppens engergibalans.
 
Ät grönsaker och frukt
Låt grönsaker och frukt vara en del av måltiden. Ät minst fem portioner om dagen med 50% grönsaker och 50% frukt och bär. Baljväxter och potatis ingår inte i de ”6 om dagen”. Dessa är en del av en balanserad kost.
Tips: En portion motsvarar 100 gram, och kan exempelvis vara en liten skål sallad, en morot eller en mellanstor frukt.
 
Ät grova fullkornsprodukter varje dag
För många svenskar är fullkornsbröd en naturlig del av vardagen. Det är bra, eftersom grova kornprodukter är nyttigare än fina.
Tips: De grova kornprodukterna bör totalt ge dig 70-90 gram grahamsmjöl eller fullkorn per dag.
Använd nyckelhålsmärkt som hjälpmedel.

Ät fisk två till tre gånger om dagen
Fisk är en utmärkt råvara, som kan användas i många rätter. Det rekommenderas är att du får i dig minst 350 gram ren fisk i veckan (www.slv.se).
Tips: Minst 200 gram bör vara fet fisk som lax, öring, makrill eller sill.

Välj magert kött
Det er klokt att tänka på, vilket slags kött du väljer, hur stor mängd du äter, och hur ofta du äter. Begränsa mängden rött kött och hur ofta du äter det. Begränsa mängden rött kött och bearbetade produkter till 500 gram per vecka.
Tips: Välj vitt kött, rent kött  och magert kött med lite salt istället för charkuteri som röks, saltade eller konserverade med nitrat och nitrit.
 
Välj magra mejeriprodukter
Mjölk och ost ingår i den dagliga kosten för många. Det är bra. Kom ihåg att det är klokt att välja magra mejeriprodukter, att det är klokt att välja fettfattiga mjölkprodukter.
Tips: Välj helst mejeriprodukter som är nyckelhålsmärkta.
 
Välj flytande margarin framför fast margarin
Det er viktigt att säkerhetsställa en god fettsyrakomposition i kosten. Ersätt mättade fettsyror med enkelomättade och fleromättade fettsyror. 
Tips: Ju mjukare margarinet och smöret är vid kylskåpstemperatur, desto mer omättat fett innehåller de.
 
Välj matvaror med lite salt
Bearbetade livsmedel bidrar till i genomsnitt 70-80 procent av saltintaget. Därför bör du välja livsmedel och färdigmat med låt salthalt.
Tips: Om du önskar smaksätta maten du lagar utan att behöva tillsätta extra salt, använd istället kryddor och örter för att ge maten en personlig smak.

Välj vatten som törstsläckare
Vanligt vatten täcker vätskebehovet utan att tillföra onödiga kalorier. Därför är vatten den bästa vätskan att konsumera när du är törstig. Vatten är en nödvändighet för att upprätthålla normala kroppsfunktioner.
Tips: Välj vatten som törstsläckare istället för läsk och juice. saft.
 
Var fysisk aktiv i minst 30 minuter varje dag
All aktivitet är bra för kropp och själ. Små insatser i vardagen kan göra stort för hälsan. Fysisk aktivitet är bra för viktminskning och förebygger viktökning
Tips: Dela gärna upp aktiviteter i olika fragment under dagen. Ta exempelvis trappan istället för hissen, gå en kvällspromenad eller ta en simtur i simhallen.

Vi ger några tips för att få motion i vardagen. Läs mer.